Er zit weer schot in de zaak, want de verkoop van motorfietsen is dit jaar flink gestegen.

De eerste drie kwartalen van 2014 zijn al meer motoren verkocht dan in heel 2013, dus veel mensen hebben eindelijk het licht gezien zo lijkt het wel....
Brancheorganisatie Bovag weet te melden dat er is stijging is van maar liefst 10,8 procent tot een aantal van 9376 stuks. ,,De ontwikkelingen lijken te duiden op herstel van het consumentenvertrouwen'', denkt de Bovag. Maar wij weten dat het ook gewoon heerlijk is op de motor en het een idieale manier is om even niet met je harses bij alledaagse sores stil te staan. Het prachtige voorjaar en lange en relatief mooie najaar hebben de verkoop uiteraard ook geholpen.
De verkoopstijging dit jaar staat nog niet in verhouding tot de jaren voor de economische crisis. In 2008 werden nog bijna 17.000 nieuwe motorfietsen verkocht. Vorig jaar dook de eindstand voor het eerst sinds 1987 onder de 10.000. Dus er is nog werk aan de winkel, alhoewel er ook genoeg mooie occasies op de markt zijn.
Beste verkochte merk is welliswaar BMW met ruim 1600 exemplaren, maar het is een stap in de goede richting zullen we maar zeggen. Nu nog wat meer interesse in de chopper/cruisermarkt en het wotrdt een stuk gezelliger op de weg!

 

Naar jaarlijkse gewoonte vindt binnenkort het opstartweekend plaats. Zowel op zaterdag als op zondag, van 10.00 uur tot 16.00 uur, kan je in elke Vlaamse provincie terecht. Onder leiding van 2 professionele instructeurs wordt er gedurende een uurtje een parcours afgelegd, éérst tegen een zeer lage snelheid en vervolgens op de normale snelheid. Daarna kunnen de deelnemers nogmaals het parcours afleggen waarbij de instructeurs de pijnpunten bijschaven.

Zorg dus dat je motorfiets het weekend van 29 en 30 maart vertrekkensklaar staat! Vooraf inschrijven is niet nodig.

Locaties van het opstartweekend

www.opstartweekend.be

 

De Screening

Vanaf april 2014 kan er ingeschreven worden voor de combi screening. In tegenstelling tot de vorige jaren, wordt de screening met de baanscreening gecombineerd op één dag: de combi screening/screening op de openbare weg.

In de voormiddag is er de screening. Er zullen verschillende "combi's" van oefeningen opgesteld staan. De aandacht zal vooral gericht zijn op KTZ, (kijktechniek, tractiecontrole en zithouding). De nadruk zal eerder gelegd worden op het kijken naar "hoe" men het doet, dan naar "wat" men doet. Het is dus niet meer voldoende om het parcours te kunnen rijden zonder kegels te raken, maar wel om dit te doen met het toepassen van de juiste technieken.

In de namiddag volgt de screening op de openbare weg, zowel theorie als praktijk. Voordat er de openbare weg wordt op gegaan, komt het aspect snelheid aan bod. Bewustmaking door middel van theorie, de uitleg over de remafstand toegelicht met een curve. Nadien wordt dit o.a. tijdens de rit op de openbare weg in praktijk gebracht. De verdere aandachtspunten zijn niet alleen remmen, er wordt ook op gewezen dat niet alle weggebruikers hun verkeersreglement kennen of zelfs toepassen. Zien en gezien worden is de boodschap. Het correcte gebruik van de achteruitkijkspiegels. De juiste mix tussen het opeisen van hun plaats en het defensief rijden.

Na de deelname aan de combi screening kan er worden ingeschreven voor een extra specifieke screening.

Motorrijders die zich specifiek op zijn/haar bepaald zwak onderdeel van motorbeheersing wensen toe te spitsen (remmen, kijktechniek, uitwijken en tractiecontrole) kunnen zich hier voor inschrijven. De reeds zwakkere aangeleerde technieken worden aangescherpt. Ook hier zal de nadruk liggen op "hoe" men het doet, en niet op "wat" men doet. Alle aandacht gaat naar het toepassen van de juiste technieken. Per oefening wordt er vooral extra individuele begeleiding gegeven en wordt stelselmatig het vertrouwen vergroot. Er wordt afgesloten met een persoonlijke evaluatie.

100 zulke kandidaten kunnen een halve dag oefenen op hun zwak scorend onderdeel. Er wordt enkel extra gewerkt op rem- en kijktechnieken, uitwijken en tractiecontrole. Een kandidaat kan dus voor 1 onderdeel kiezen, zijn zwakste rijvaardigheidselement.

In tegenstelling tot het opstartweekend moet je voor een motorscreening wel op voorhand inschrijven. De plaatsen zijn beperkt!

Dankzij de Vlaamse overheid kan dit prachtig initiatief weer volledig gratis georganiseerd worden. Alle motorrijders/-sters zijn van harte welkom.

 

 

Meer dan 580.000 bezoekersMeer dan 580.000 bezoekers

De 92ste editie van het Salon mocht gedurende 13 dagen 582.830 bezoekers verwelkomen. Dat zijn er 21.000 meer dan tijdens de vorige editie in 2012. De 100.000m² tentoonstellingsoppervlakte van de Heizelpaleizen stonden dit jaar in het teken van auto’s en moto’s. Maar de bezoeker kon naast een breed gamma aan gemotoriseerde mobiliteitsoplossingen op 2, 3 en 4 wielen, ook een reeks leuke animaties ontdekken. Zo was er de tentoonstelling van de Belgian Racing Champions, de Crazy Ball moto-animatie, de leuke spotjes op I Love Pub, het Terras van het Salon in paleis 12, de Eco Test Track en zo veel meer.

Zoals elk jaar, trok het Salon ook weer een hele reeks prominente persoonlijkheden aan. Naast Zijne Majesteit de Koning, brachten ook een aantal politici, ambassadeurs en andere VIP’s een bezoekje aan het Salon. Dit alles genereerde heel wat media-aandacht van binnen- en buitenlandse journalisten.

Organisator FEBIAC kijkt dan ook terug op een uiterst geslaagde editie. En ook de exposanten blijken tevreden, want de bezoekers kwamen niet enkel kijken, ze wilden ook echt auto’s kopen. Er werden met andere woorden weer meer offertes opgesteld. We hopen dan ook dat deze Saloneditie de trend zet naar een beter economisch klimaat voor iedereen.

Graag wil Organisator FEBIAC dan ook alle bezoekers, fans, auto- en motorliefhebbers, exposanten, leveranciers en medewerkers, journalisten en media van harte bedanken voor deze geslaagde 92ste editie van het Auto Moto Salon!

In het jaar 2013 was
er een gevoelige verbetering van de veiligheid op de Belgische wegen: het
aantal doden ter plaatse is met 6,5 % gedaald en het aantal
letselongevallen volgt deze tendens. De barometer van de verkeersveiligheid van het

BIVV geeft trimestrieel een
overzicht van het aantal verkeersongevallen met letselschade. Naast het
aantal letselongevallen wordt ook het aantal verkeersslachtoffers (gewonden
en doden ter plaatse) van deze ongevallen gepubliceerd.

Historisch
laagterecordaccident

Tussen 2012 en 2013 is het
aantal doden ter plaatse gedaald met 6,5% (van 672 naar
628, zijnde 44 levens gered), het aantal gewonden is gedaald met 5,8%
(van 56.451 naar 53.184) en het aantal letselongevallen met 6,5%
(van 44.359 naar 41.471). Alle indicatoren tonen de laagste cijfers
ooit opgetekend in de loop van een jaar.

Motorrijders komen er minder goed vanaf

Er is ook minder goed
nieuws want er wordt jammer genoeg een stijging vastgesteld van het
aantal doden bij de motorrijders (+7 doden) en bij de
inzittenden van lichte vrachtwagens (+4 doden). Hoewel de lichte
toename bij de motorrijders niet zo verontrustend is (het aantal doden
blijft laag in vergelijking met de jaren vóór 2011), is de stijging van
de doden bij ongevallen met lichte vrachtwagens dat wel: het aantal
doden ter plaatse stijgt al twee jaar op rij bij dit type van
ongevallen, van 69 in 2011 tot 75 vandaag.

Daling van de doden
maar stijging van de letselongevallen op de autosnelwegen

Voor het eerst sinds
2007 stijgt het aantal letselongevallen op autosnelwegen in
vergelijking met het jaar voordien. De toename bedraagt 2,4% ten
opzichte van 2012. Het aantal gewonden stijgt zelfs met 5,3%. Deze
toename heeft echter geen invloed op het aantal doden (dat met 6
afneemt) en boekt een laagterecord.

Besluit

Melchior Wathelet,
Staatssecretaris voor Mobiliteit: "Sedert 2011 werden ongeveer
190 levens gered op onze wegen. Dat is een zeer bemoedigend
resultaat. Desondanks, verliezen jaarlijks nog meer dan 700
personen het leven in verkeersongevallen. In vergelijking met
bijvoorbeeld Nederland blijft het aantal doden per 100.000 inwoners
2 keer hoger in ons land. Het komt er dus op aan onze inspanningen
verder te zetten om deze cijfers te laten dalen en de
vooropgestelde objectieven voor 2015 (maximum 630 doden) en 2020
(420 doden) te behalen."

 

Het beeld werd met de maand duidelijker in 2013, en de cijfers van december bevestigen een héél slecht jaar voor de motormarkt. In december werd de schade beperkt tot een terugval van 5%, maar op jaarbasis stellen we een achteruitgang van 12,36%, wat overeenkomt met een totaal van 22.152 inschrijvingen. Onder de besten van de klas hebben enkel BMW (+8%), KTM (+18%) en Triumph (+12%) een vooruitgang kunnen boeken. Anderen, zoals Piaggio (-24%) en Sym (-24%), kregen zware klappen, Honda (-9%), Kawasaki (-13%) en Kymco (-15%) moeten wat minder inleveren. Yamaha (-6%) en Harley-Davidson (-4%) hebben de schade kunnen beperken.

Mogen we voor dit jaar wat optimistischer zijn? Dat is niet helemaal zeker. Er zitten wel enkele nieuwigheden aan te komen dat de motivatie er in blijven houden, maar de huidige sfeer en de nieuwe reglementeringen zijn geen al te stevige basis voor een groeimarkt.

(bron: Vroom.be)

YCC Belgium - BDVSC